ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

Σε αναζήτηση επενδυτή για την παραχώρηση του αεροδρομίου


Έως τις 19 Μαΐου παρατείνεται η προθεσμία υποβολής προσφορών για την παραχώρηση του διεθνούς αεροδρομίου της Σόφιας, σύμφωνα με απόφαση του Υπ. Μεταφορών, Επικοινωνιών και Κοινωνίας της Πληροφορίας της χώρας.
Πρόκειται για την τέταρτη, κατά σειρά, παράταση της διαδικασίας παραχώρησης για τη λειτουργία του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Βουλγαρίας. Το Σεπτέμβριο του περασμένου έτους είχε παραταθεί η προθεσμία υποβολής προσφορών κατά ένα μήνα, ως τις 18 Νοεμβρίου, «λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος για τη διαδικασία», σύμφωνα με τον αρμόδιο απερχόμενο Υπουργό Μεταφορών της Βουλγαρίας, κ. Ivaylo Moskovski.

Για την τελευταία παράταση, ο κ. Moskovski δήλωσε ότι θα αποτελέσει ευκαιρία για την επόμενη κυβέρνηση, ώστε να χειριστεί με τη δέουσα ευελιξία τη διαδικασία παραχώρησης. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, η διαδικασία είχε αρχικά προσωρινά διακοπεί ύστερα από σχετική αίτηση κοινοπραξίας του Κόλπου (MAK/ADMAK) προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, λόγω οφειλών του αεροδρομίου.
Η βουλγαρική Κυβέρνηση προσδοκά να αντλήσει από την παραχώρηση ? 660 εκατ. Συγκεκριμένα, οι παράμετροι της παραχώρησης περιλαμβάνουν μια εφάπαξ καταβολή τουλάχιστον ? 285 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η ανάδοχος εταιρεία θα πρέπει επίσης να καταβάλλει ετήσια τέλη χρήσης τουλάχιστον ίσα με το 7% των καθαρών εσόδων της, και σε κάθε περίπτωση όχι λιγότερα των ? 5 εκατ. Τέλος, ο ανάδοχος θα πρέπει επιπλέον να επενδύσει τουλάχιστον ? 155 εκατ. στο αεροδρόμιο καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης.
Η απερχόμενη κυβέρνηση προσδοκούσε, με μέρος των ανωτέρω εσόδων, να στηρίξει το μαστιζόμενο από χρόνια κρίση οργανισμό κρατικών σιδηροδρόμων (BDZ). Προσδοκούσε, επίσης, η διαδικασία παραχώρησης να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016, κάτι που, λόγω κυρίως των πολιτικών εξελίξεων, κατέστη ανέφικτο.

Σε ό,τι αφορά το πραγματικό ενδιαφέρον, δημοσιεύματα του τοπικού τύπου ανέφεραν ότι η τουρκική Limak Holding, η ρωσική τράπεζα VTB Capital και η ελβετική Flughafen Zurich θα υπέβαλλαν από κοινού προσφορά. Σύμφωνα δε με πηγές της εφημερίδας CAPITAL, έως τα μέσα Σεπτεμβρίου 2016 δύο μόνο ήταν οι επιβεβαιωμένες συμμετοχές στο διαγωνισμό: της τουρκικής TAV (που λειτουργεί το υφιστάμενο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το Ataturk) και της FRAPORT, η οποία έχει ήδη τη διαχείριση των αεροδρομίων του Burgas και της Βάρνας.

Αύξηση επιβατικής κίνησης
Σημειώνεται ότι η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Σόφιας αυξήθηκε κατά 49% ετησίως, φθάνοντας τους 4,5 εκατομμύρια επιβάτες στο χρονικό διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου 2016, όπως προκύπτει από δελτίο τύπου του φορέα εκμετάλλευσης του κυριότερου αεροδρομίου της Βουλγαρίας.
Ο αριθμός των επιβατών σε τακτικές διεθνείς πτήσεις στη Σόφια αυξήθηκε κατά 51% κατά τους πρώτους έντεκα μήνες του 2016, ενώ και ο αριθμός των επιβατών σε πτήσεις εσωτερικού αυξήθηκε κατά 6% κατά το ίδιο διάστημα του περασμένου έτους. Οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις προς και από το αεροδρόμιο της Σόφιας αυξήθηκαν μόνο για το μήνα Νοέμβριο κατά 30% συγκριτικά με το Νοέμβριο του 2015, φθάνοντας τις 4.338. Σημειώνεται, επίσης, ότι το Νοέμβριο 2016 το αεροδρόμιο διαχειρίστηκε τη μεταφορά 2060 τόνων φορτίου (cargo) και ταχυδρομικών αποστολών, σημειώνοντας σημαντική ετήσια αύξηση της τάξης του 23%.
Στα "όριά" του το αεροδρόμιο
Τα ως άνω στοιχεία δείχνουν ότι ο αερολιμένας Σόφιας οδηγείται στα όρια των δυνατοτήτων του, με επιτακτική πλέον την ανάγκη νέων επενδύσεων. Όπως παραδέχεται η ίδια η διοίκηση της εταιρείας και συγκεκριμένα ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του αερολιμένα, κ. Veselin Peykov, η χωρητικότητα του αεροδρομίου έχει εξαντληθεί. Κατά τα τελευταία 10 χρόνια, η επιβατική κίνηση έχει διπλασιαστεί με ελαφρά μείωση να καταγράφεται μόνο το 2009 και το 2012.
Ο κ. Peykov υπολογίζει ότι αν συνεχιστεί αυτή η αύξηση, όχι κατ’ ανάγκη με ρυθμό 22%, όπως το 2016 λόγω της εισόδου και επέκτασης της Ryanair, αλλά έστω με ρυθμό 5%, το αεροδρόμιο σε 7 έτη θα αντιμετωπίσει πρόβλημα λειτουργίας και θα απαιτηθεί εκ νέου η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού. Σημειώνεται ότι λόγω αδυναμίας του Τερματικού 1 να ανταποκριθεί στον όγκο των επιβατών, από 16 Ιανουαρίου τ.έ. η Ryanair πραγματοποιεί όλες τις πτήσεις της από τον πιο σύγχρονο τερματικό σταθμό 2.
Η Ryanair επεκτείνεται σημαντικά τους τελευταίους μήνες στη Βουλγαρία, καθώς μεταξύ των πτήσεων που προσφέρει συγκαταλέγονται μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Ρώμη, το Μιλάνο, το Λονδίνο, η Μαδρίτη, το Βερολίνο, οι Βρυξέλλες, καθώς και η Αθήνα.

Ο τερματικός σταθμός 2 είναι μεγαλύτερος, νεότερος του 1 με μόλις 10 χρόνια λειτουργίας, καθώς και πιο προσβάσιμος λόγω της σύνδεσής του με το μητροπολιτικό σιδηρόδρομο. Ωστόσο, σε δημοσιεύματα του τύπου εκφράζονται έντονες ανησυχίες, καθώς με την ως άνω αλλαγή απλώς μεταφέρεται το πρόβλημα συνωστισμού από τον παλαιό στο νέο τερματικό, ενώ κατά τις ώρες αιχμής θα συνεχίσουν να δημιουργούνται μεγάλες ουρές στα σημεία ελέγχου.